{mosimage} Choć w powieści mamy do czynienia ze śledztwem policyjnym autorka nie stawia nacisku na police procedural, a bardziej na klasyczne, kryminalne główkowanie. Gdy w grze pojawi się jeszcze bezcenny stradivarius, do śledztwa dojdą też elementy mafijne, a nawet - wspomnienie szpiegowskie. I choć Symfonia śmierci ma z założenia być rozrywką sensacyjną, bardzo mocno widać w niej wypracowaną dotychczas u Harrod-Eagles poetykę obyczajową."> {mosimage} Choć w powieści mamy do czynienia ze śledztwem policyjnym autorka nie stawia nacisku na police procedural, a bardziej na klasyczne, kryminalne główkowanie. Gdy w grze pojawi się jeszcze bezcenny stradivarius, do śledztwa dojdą też elementy mafijne, a nawet - wspomnienie szpiegowskie. I choć Symfonia śmierci ma z założenia być rozrywką sensacyjną, bardzo mocno widać w niej wypracowaną dotychczas u Harrod-Eagles poetykę obyczajową."> Symfonia śmierci, Cynthia Harrod-Eagles - Portal Kryminalny

Symfonia śmierci, Cynthia Harrod-Eagles

Autor: Tomasz Daniel Dobek
Data publikacji: 28 sierpnia 2007

Symfonia śmierci

Autor: Cynthia Harrod-Eagles
Liczba stron: 380

Cyntia Harrod-Eagles  - urodzona w Londynie (Shepard’s Bush), absolwentka Uniwersytetu w Edynburgu, gdzie studiowała literaturę angielską, historię i filozofię. Od 1979 roku para się tylko i wyłącznie pisarstwem. A spektrum jej twórczości jest szerokie, bo zawiera historyczne sagi, romanse oraz powieści kryminalne.

Jej pierwsze próby powstawały już w okresie studenckim, wówczas także (1972 rok) otrzymała Nagrodę Młodych Pisarzy za rzecz pt. The Waiting Game. Pisała przez cały czas, choć po skończeniu nauki pracowała dorywczo, zaliczając m.in. posady w edynburskim oddziale Coca Coli czy w londyńskiej placówce BBC.

Przełom nastąpił w 1979, kiedy to narodziła się Dynastia Morlandów, historyczna saga obejmująca okres 500 lat historii Wielkiej Brytanii, rozciągający się od Wojny Róż do II Wojny Światowej. Saga sięga dziś 34 tomów.  Uznaniem cieszyła się także jej trylogia rodziny Kirovów, rozgrywająca się na przestrzeni XIX i XX wieku w Rosji, przez burzliwy, ale i egzotyczny okres wojen napoleońskich, Wojny Krymskiej oraz Rosyjskiej Rewolucji. Trzeci tom tejże (Emily, 1993) uznano powieścią roku.

Przyszedł wreszcie czas na kryminał – jak twierdzi autorka, powieść Symfonia śmierci (oryg. Orchestrated Death), w której po raz pierwszy pojawia się inspektor Bill Slider, miała być jednorazową wycieczką w rejony sensacji. Popularność książki jednak wymagała kontynuacji – i tak w przyszłym roku pisarka zapowiada premierę jedenastego odcinka cyklu ze Sliderem.

Pierwszy tom dotyczy sprawy odkrycia zwłok nagiej dziewczyny, obok której znaleziono puste puszki po włoskiej oliwie z oliwek. Na ciele nie ma żadnych śladów przemocy czy gwałtu. W mieszkaniu nie pozostawiono żadnych obcych odcisków czy podejrzanych tropów. Jedynie fakt, iż nigdzie nie można odnaleźć ubrania ofiary, przywodzi podejrzenie morderstwa.

Starannie spiłowane paznokcie oraz świeży, dziwny odcisk na szyi każą przypuszczać, iż dziewczyna była z zawodu skrzypaczką. Idąc ta drogą już wkrótce Slider, i jego partner Atherton,  poznają jej tożsamość: to niejaka Anne-Marie Austen, skrzypaczka lokalnej filharmonii. Ta nie ma jednak wielu znajomych, a jedyną pomocną osobą staje się jej koleżanka, wiolonczelistka Joanna Marshall. Pierwsze ustalenia wiodą policjanta do ciotki zmarłej, która – czego Slider się nie spodziewał, znając skromne mieszkanko denatki – mieszka w podlondyńskiej rezydencji wraz z jej narzeczonym, weterynarzem Hildyardem, który mianuje siebie Kapitanem.

Choć w powieści mamy do czynienia ze śledztwem policyjnym autorka nie stawia nacisku na police procedural, a bardziej na klasyczne, kryminalne główkowanie. Gdy w grze pojawi się jeszcze bezcenny stradivarius, do śledztwa dojdą też elementy mafijne, a nawet - wspomnienie szpiegowskie. I choć Symfonia śmierci ma z założenia być rozrywką sensacyjną, bardzo mocno widać w niej wypracowaną dotychczas u Harrod-Eagles poetykę obyczajową.

Obyczajówka oraz romans, te dwie ścieżki są w Symfonii… równoległe do kryminalnej intrygi. Oto bowiem poznajemy dogłębnie osobiste życie Billa, policjanta steranego, obarczonego powoli, acz konsekwentnie stygnącym małżeństwem (żona Irene, dwoje dzieci…). Dodatkowo przyjdzie mu poczuć „coś nowego” do współpracującej z nim Joanne, i ten wątek rozwinie się także pierwszoplanowo. Choć nie ma w tym trójkącie melodramatycznych rozpływań, a tylko potrzebny do ukazania pordzewiałej, policyjnej roboty kontrast i, gdzie potrzeba, trafna psychologia zachowań.

Jest w powieści oczywista, wynikająca z owej obyczajowości, stylizacja, są omówienia, brak dosłowności przemocy czy erotyki. Co nie sprawia bynajmniej, iż mamy do czynienia z kryminałem mydlanym (choć są w nim typowe dla gatunku melodramatycznego poetyzacje), lecz jak najbardziej rzetelnym w fabule, intrydze i nerwie. A przy tym miejscami bardzo „eleganckim”, co niektórym scenom daje podobieństwo do  klasycznych realizacji brytyjskich Złotego Okresu.

Bill Slider bardzo zachęcająco zaprasza do śledzenia swych przygód. Na pewno większość postaci poznanych w Symfonii śmierci zagości na dłużej w jego uniwersum, do którego zapraszam jak najbardziej.



SYMFONIA ŚMIERCI

(pierwsza książka cyklu z inspektorem Billem Sliderem)
Cynthia Harrod-Eagles 
Przedsiębiorstwo Wydawnicze RZECZPOSPOLITA S.A.
ISBN 978-83-60192-24-5Data wydania: 06 lipca 2007 r.
Format 125x195 mm
Oprawa miękka
Liczba stron: 380
Cena detaliczna 29,00 zł

Udostępnij

Sprawdź, gdzie kupić "Symfonia śmierci" Cynthia Harrod-Eagles