Advertisement
Artykuły
Kava bezkofeinowa: artykuł o twórczości Alex Kavy
piątek, 24 marca 2017

ImagePUBLICYSTYKA - ANALIZY

Kava bezkofeinowa

Niewielu jest na świecie pisarzy, którzy wraz z rozwojem swojej kariery jednocześnie cofnęli się w rozwoju literackim. Takie jednak wrażenie sprawia Alex Kava i z każdą kolejną powieścią pogłębia się ono coraz bardziej.
Czytaj całość...
 
Kryminały z południa, Paweł Bravo (artykuł)
poniedziałek, 31 marca 2014

ImagePUBLICYSTYKA - ANALIZY

Kryminały z południa

Czy kryminały muszą być ponure? Oczywiście, że nie! Pisze o tym tłumacz Paweł Bravo - zachęcamy do lektury artykułu.

Czytaj całość...
 
Na marginesie opowiadań Szymona Bogacza
wtorek, 01 września 2009
Image Główny nurt, proza gatunkowa i Szymon Bogacz
Czytaj całość...
 
Ranking: Filmowe teorie spiskowe dziejów
wtorek, 12 maja 2009

Image Anioły i demony to nie jedyny film, w którym główną rolę odgrywają spiskowe teorie dziejów. 

Czytaj całość...
 
Kryminalna "Dekada Literacka"
czwartek, 31 lipca 2008
Kryminalny boom, z którym mamy u nas do czynienia od kilkunastu miesięcy, sprawił, że prozą kryminalną zaczęli interesować się nawet ci, którzy wcześniej zupełnie nie zwracali uwagi na tę odmianę literatury.
Czytaj całość...
 
Tartan noir, cz.2
poniedziałek, 05 maja 2008

Image Wielu protagonistów tartan NOIR posiada cechy anty-bohatera.

Część krytyki do dziś kwestionuje sens używania etykiety tartan noir twierdząc, iż twórczość ta nie różni się niczym od czarnego kryminału w ogóle, poza kolorytem lokalnym. Część usprawiedliwia etykietę potrzebą emancypacji szkockiej literatury zalewanej produkcjami brytyjskimi i amerykańskimi. Co więcej, sami autorzy często zaznaczają dystans do terminu biorąc go jako protekcjonalny, „turystyczny” kaprys.

Czytaj całość...
 
Tartan Noir, cz.1.
piątek, 28 marca 2008
Image Od razu trzeba zauważyć, iż terminu tego nie przykłada się tylko do powieści sensacyjno-kryminalnych.

Termin tartan NOIR miał w sobie zawsze sporo ambiwalencji, dziś jednak, kiedy szkocka literatura kryminalna ma całkiem solidną reprezentację światowego poziomu, używanie go wydaje się być wskazane. Z wielu względów, najważniejszym jest jednak nadanie etykiety pewnej szkole pisarskiej połączonej namacalnym temperamentem.



Czytaj całość...
 
Lekcje Pasikowskiego, cz.3
środa, 19 marca 2008
Image Alkoholowe rozmowy są wykładnikami morałów filmów Pasikowskiego.

Reżyser jest też znany ze specyficznego, heroiczno – romantycznego budowania nastroju we wszystkich swych filmach. Kilka scen – tak obrazem, jak i ilustracją muzyczną, można by nazwać esencją poetyki reżysera, a także – jednymi z najważniejszych scen w historii naszego kina. Deszczowe smugi cienia na ścianach w Psach, „zbity” monolog Franza Maurera i solowa trąbka kompozycji Michała Lorenca to np. czysta estetyka NOIR.
Czytaj całość...
 
Lekcje Pasikowskiego, cz.2
środa, 12 marca 2008
 Pasikowski, mimo coraz lepszego warsztatu, musiał zmienić konwencję. Albo upuścić z niej powietrza.
 
Ambicje poważnego, politycznego kina odezwały się ponownie rok później: a szansa była potencjalna, choć znów moralitet ustąpił romantycznej sensacji. Operacja Samum (1999) była poza wszystkim pierwszą kooperacją reżysera z Warner Bros. , bazującą na prawdziwych wydarzeniach - Polscy agenci wydostali z Iraku uziemionych agentów amerykańskich tuz przed wybuchem wojny w Zatoce Perskiej.
Czytaj całość...
 
Lekcje Pasikowskiego - cz.1
piątek, 07 marca 2008
Image Polski reżyser i scenarzysta filmowy. Absolwent kulturoznawstwa oraz reżyserii w Łodzi. Autor jednych z najważniejszych filmów w naszej kinematografii. Autor jednej powieści SF, nominowanej do nagrody Zajdla. Pracuje właśnie nad komedią sensacyjną oraz drugą częścią pewnego policyjnego serialu…
Czytaj całość...
 
Komisarz Maciejewski, czyli - dokąd idziesz, retro?
poniedziałek, 07 stycznia 2008
Image Szkoda, iż o tej, powiedzmy, „pokrajewskiej” szkole kryminału za każdym razem można rzec to samo (bohater, miasto, historyzm…), dodając jeszcze subiektywne wartościowanie… A najbardziej szkoda właśnie owych nieśmiałych prób oryginalnego ominięcia szablonu. To, czym uczynił Wroński motyw pięściarzy, przyjaciół od lat (Maciejewski i mecenas Lennert), jest warte lauru niewątpliwie. Co bardziej tłusty kąsek w tym samym jednak garnku - mimo, iż w swej kategorii kulinarnej jednym ze smaczniejszych - i najlepszy bigos kiedyś brzydnie.
Czytaj całość...
 
Czarna dziura
poniedziałek, 07 stycznia 2008
Image Odrobina filozofowania w kwestii - morderstwa, mrocznych emocji, strachu o wielkich oczach, ciemności... Przypadek Artura B. w gościnnym eseju pewnego medioznawcy - zapraszamy. [Tdd]

I tu tracimy wizję, choć wiemy (ale nie widzimy tak samo jak kat i ofiara), że młot musiał uderzyć w potylicę sprzedawcy miażdżąc ją, łamiąc lub wgniatając, najpewniej powodując także krwawienie. Czy zobaczenia tego obrazu: leżącego w kałuży krwi, konającego sprzedawcy z pękniętą czaszką  - chciał uniknąć Artur B.? Być może, lecz on sam precyzyjniej dookreśla nam to, czego nie chciał (lub nie mógł?) ujrzeć.
Czytaj całość...
 
Literatura szpiegowska - zarys gatunku, cz.3
środa, 19 grudnia 2007
Image Większość pozycji szpiegowskich (poza nielicznym próbami dekonstruowania i parodiowania gatunku – u nas choćby twórczość Irka Grina ) wacha się właśnie pomiędzy tymi dwoma skrajnościami: bądź są to wariacje stricte sensacyjne, wymyślające kolejne, alternatywne fikcje, bądź pozycje paradokumentalne (Bogusław Wołoszański) czy należące do literatury faktu (Wiktor Suworow, Akwarium). Wszystkie one jednak, bez względu na stopień społeczno-politycznego zaangażowania, uświadamiają nam, iż świat jest skomplikowanym dramaturgicznie teatrem machinacji, który w każdej chwili może zapłonąć.
Czytaj całość...
 
Literatura szpiegowska - zarys gatunku, cz.2.
czwartek, 06 grudnia 2007
Image Zimna Wojna sprawiła, iż literatura szpiegowska ruszyła z całym impetem. Desmond Cory (właść. Shaun Lloyd Mccarthy) jako pierwszy przedstawił prototyp figury Jamesa Bonda: Johny Fedora posiadał licencję na zabijanie, czasem był wykorzystywany jako płatny zabójca, ważne zaś dodatkowo było to, iż jego poczynania były przez długi czas bardziej motywowane chęcią pomszczenia zabitych rodziców, niż lojalnością wobec Brytanii. Fedora wystąpił w 16 powieściach (’51 – ’71).
Czytaj całość...
 
Dawid Arbogast vs. Irek Grin - suplement
środa, 05 grudnia 2007
Image Dylogia Szerokiej drogi, Anat i Szkarłatny habit Irka Grina, sensacyjno-szpiegowsko-okultystyczna jazda bez trzymanki, to bezprecedensowe zjawisko na polskim rynku. Grin zaprzągł konwencje literatury akcji do nakreślenia obrazu uporządkowanego, perfekcyjnego świata, wykorzystującego wszelkie możliwe potencjały celem utrzymania poziomu chaosu, który w istocie nim rządzi.
Czytaj całość...
 
Literatura szpiegowska - zarys gatunku, cz.1
czwartek, 22 listopada 2007
Image Literatura szpiegowska, mieszcząca się często w obrębie etykiety political fiction (choć nie każda realizacja p.f. jest szpiegowska, i vice versa), w pełni zaczęła rozkwitać tuż przed I Wojną Światową, i szła niemal równolegle z formowaniem się pierwszych agencji wywiadowczych na świecie. Precedensowa sprawa Dreyfussa (wspominaliśmy o jej kontekście przy powieści Juliana Barnesa ) przeniknęła do sztuki natychmiast – w postaci jednego z pierwszych filmów Georges’a Meliesa (L'affaire Dreyfus), i w tym kontekście można go chyba nazwać prekursorem kina szpiegowskiego (także – dramatu sądowego).
Czytaj całość...
 
Kino neo-noir
piątek, 02 listopada 2007
Image O ile termin NOIR ma już raczej ukonstytuowaną pozycję, i jego periodyzację zwykło się zamykać w ścisłych ramach 1941 (Sokół maltański Huston) – 1958 (Dotyk zła Orsona Wellesa) – zresztą klauzula końca lat ’50 na całym świecie odznaczyła się istotnie, w kinematografii patrz choćby ruch Nowej Fali -  o tyle neo-noir  jest pojęciem bardzo niejednoznacznym i szerokim, budzącym podobną dyskusję jak klarowność literatury HARD BOILED po latach ’70.
Czytaj całość...
 
Kafka i Le carre
piątek, 26 października 2007
Image Świat Kafki jest minorowy na wskroś, jest anonimowy, czarny; celowe jest kierowanie akcji w klaustrofobiczne rejony – ciasne korytarze bez końca, nieoświetlone pokoje, tonące w półmroku ulice… To mroczne obrazowanie przestrzeni nie dość, że wzbudza grozę i zagęszcza atmosferę, to jeszcze jest namacalną metaforą świata, w którym Józef K. żyje – świata ogarniętego anomią, stanem bezradności moralnej i aksjologicznej. A to przecież było także konstantą głównego nurtu kina NOIR.
Czytaj całość...
 
Kryminalne tropy w kinie, cz.3 - "czarne" kino poza Ameryką
środa, 17 października 2007
Image Niektórzy krytycy uważają kino NOIR za fenomen związany stricte z Ameryką, razem z westernami traktując je jako rdzenny twór ich kultury. Nie wchodząc z nimi w spory wystarczy zauważyć, iż w Europie, jeszcze przed klasycznym okresem amerykańskiego czarnego filmu, powstało kilka pozycji, które swą estetyką i założeniami mogą jak najbardziej wpisywać się w ten nurt.
Czytaj całość...
 
Kryminalne tropy w kinie, cz.2 - okres klasyczny kina noir.
piątek, 05 października 2007
Image Kino NOIR charakteryzowało się minorowym nastrojem, życiowym pesymizmem czy negatywnym wpływem kobiet. Ta wizja świata, budowana zresztą na tryumfującej wówczas literaturze kryminalnej Dashiela Hammeta czy Raymonda Chandlera , zbiegła się w czasie z dyskutowanymi na bieżąco poglądami Zygmunta Freuda, które ludzkie obsesje i tłumione pożądania wywodziły z podświadomości, determinującej tym samym nasze czyny. W kinie wyrażało się to nowym typem bohatera: niejednoznacznym, pełnokrwistym, ułomnym, diametralnie innym od powszechnych dotąd figur czytelnie dobrych bądź złych.
Czytaj całość...
 
<< « start < wstecz 1 2 dalej » > koniec » >>

Pozycje :: 1 - 20 z 38