Advertisement
Image W odróżnieniu od dotychczasowych THRILLERów szpiegowskich, mocno skonwencjonalizowanych i nastawionych przede wszystkim na egzotykę przygody, połączonej przy tym z prostymi podziałami Zimnej Wojny, Le Carre zaproponował skrajny realizm, budując napięcie na "introwertyczności" tematu.  Intryga rozwija się w dusznych, skrytych pokojach, mieszkaniach, biurach, gdzie dane jest czytelnikowi śledzić kulisy szpiegowskiej polityki. Polityki, w której decyzyjnym mechanizmem był przede wszystkim tajny urzędnik, biurokrata, występujący incognito decydent
Czytaj całość...
 
Image21.08.2007
Czytaj całość...
 
Image Świat powieści Witolda Sadowskiego jest asłoneczny, mroczny, tonie we wszechobecnej anomii. To wszędzie i nigdzie, miasto bezczasowe, dystopijna przestrzeń, która równie dobrze wpasuje się w średniowiecze jak i fantastykę przyszłościową. Autor oszczędza nam opisowej narracji – gdzie trzeba są domy, ulice, zauły, knajpy – lecz tylko tyle. Zanurzamy się w świecie stricte NOIR – w świecie naznaczonym, niemal namacalnie, Złem…
Czytaj całość...
 
Image20 - 25.VIII.
Czytaj całość...
 
ImagePremiera handlowa - 20.08.
Czytaj całość...
 
ImageInterludia albumu to oryginalne cytaty z kilku kinowych klasyków – nie wykładam których, pozostawiam zabawę słuchaczom. I jest wreszcie – twardy, marszowy rytm, idealnie dopinający wyobraźni malowane obrazy... oraz przepiękny finał (od siódmej minuty!), liryczny niczym... modlitwa Zygmunta Kałużyńskiego do celuloidowych duchów...
Czytaj całość...
 
ImageSamotność, śmierć bliskiej osoby, szaleństwo, masowe manie i zło uśmiechające się do nas z lustra, istniały i będą istnieć zawsze. Mają jednak nad nami władzę tym większą, im bardziej negujemy ich istnienie. A dziś robimy to przez cały czas. Wydobywając to, co ukrywa się pod iluzją społecznego porządku i pod wygodną skorupą materializmu i samozakłamania oraz pokazując, że powodem do obaw może być sama kondycja współczesnego człowieka, twórcy najnowszych azjatyckich HORRORów przypominają, jak potrzebne mogą być strach i wstrząs.
Czytaj całość...
 
ImageRECENZJE - FILM

Do arcydzieła brakło niewiele

De Palma udowodnił tym filmem, że zmysł kinowy posiada ponadprzeciętny: Czarna Dalia jest obrazem wysmakowanym wizualnie i muzycznie, wystylizowanym pastiszem kina NOIR wykorzystującym klasyczną ikonografię gatunku… Niestety – reżyser potknął się jednak na scenariuszu i prowadzeniu aktorów.
Czytaj całość...
 
ImageOd dziś w kinach!
Czytaj całość...
 
Image18 - 19.VIII.
Czytaj całość...
 
Image Wingfield już od początku intryguje, gdyż w prologu dostajemy taki obrazek: oto policyjny patrol przybywa na interwencję do domu niejakiego pana Powella – ten stoi w salonie z pistoletem nad ciałem martwego (?) włamywacza… którym okazuje się właśnie detektyw Frost. W następującej tu retrospekcji cofamy się kilka dni wstecz, w atmosferze nadchodzących świąt dochodząc kolejno, jakie wydarzenia doprowadziły do wyjściowej sytuacji.
Czytaj całość...
 
Image Gdyby słowa „przygoda” użyć w rozumieniu niegdysiejszej Nowej Przygody (czy Nowego Hollywood), kryminały retro da się zgrabnie wybronić, czyniąc je pochodną tamtego prądu – powiedzmy, „literaturą nowej przygody”. Ba, ale i tu problem: Kino Nowej Przygody było nie tylko karuzelą, ale istotnym wentylem czasu, w którym powstawały. Tam, gdzie nie można było mówić wprost o obsesjach, strachach, religijnym relatywizmie czy obyczajowości, uciekano się do metafory, alegorii, baśni. Przygody właśnie. A u Lewandowskiego (et consortes) trochę z tym kiepsko. Nie ma takich ambicji. Bawią, by bawić.
Czytaj całość...
 
<< « start < wstecz 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 dalej » > koniec » >>