ROZMOWA
(The Conversation)
film sensacyjny, USA, 1974, 113 min
reżyseria: | Francis Ford Coppola |
obsada: | Gene Hackman, John Cazale, Allen Garfield, Frederic Forrest |
premiera w ale kino!: | 27 czerwca 2007 |
najbliższe emisje: | 23 lipca, poniedziałek, godz. 00:10 |
Nagrodzony Złotą Palmą w Cannes majstersztyk Coppoli to znakomite studium podglądactwa i tajnych państwowych struktur USA, a jednocześnie smutna zapowiedź afery Watergate, która wstrząsnęła Ameryką.
Filmy FRANCISA FORDA COPPOLI zwykło się dzielić na duże, zmierzające do wielkich syntez, jak "Ojciec chrzestny" czy "Czas Apokalipsy" i małe, kierujące się w stronę błyskotliwej metafory, w rodzaju "Outsiderów" czy "Peggy Sue wyszła za mąż". "Rozmowa" zajmuje w tym podziale miejsce pośrodku: skromny pozornie film Coppola dopracowywał z wyjątkową starannością. Dość powiedzieć, że sam montaż dźwięku trwał blisko rok. Starania opłaciły się. Z Cannes "Rozmowa" wyjechała ze Złotą Palmą i nagrodą jury ekumenicznego, a Coppola dołączył do grona najważniejszych twórców współczesnego kina.
Harry Caul (Gene Hackman) jest najwyższej klasy specjalistą od podsłuchu elektronicznego. Jest w stanie podsłuchać każdego i wszędzie, a tropienie obcych osób na odległość okazuje się dla niego dużo łatwiejsze, niż nawiązanie kontaktu z bliskimi i przyjaciółmi. Mieszka sam w spartańsko urządzonym i doskonale zabezpieczonym mieszkaniu, a ciszę wypełnia grą na saksofonie. Ma żelazna zasadę: nie angażować się emocjonalnie w powierzane mu sprawy. Nadchodzi jednak dzień, kiedy tę regułę łamie. Podsłuchując parę kochanków na Union Square w niewinnej rozmowie dostrzega zapowiedź grożącego im niebezpieczeństwa. Zaczyna ich śledzić, próbuje na własną rękę rozwikłać tajemnicę ukrytą w strzępach nagrań. I wtedy zdaje sobie sprawę, że sam jest podsłuchiwany. Przez kogoś, kto w tym fachu jest lepszy od niego...
DZIEWIĄTE WROTA
(The Ninth Gate)
thriller, Francja-Hiszpania 1999, 133 min
reżyseria: | Roman Polański |
obsada: | Johnny Depp, Emmanuelle Seigner, Frank Langella, Lena Olin, Barbara Jefford |
premiera w ale kino!: | 25 lipca 2007 |
najbliższe emisje: | 25 lipca, środa, godz. 20:00 28 lipca, sobota, godz. 21:55 2 sierpnia, czwartek, godz. 01:50 |
Johnny Depp odkrywa tajemnice książki, która prowadzić może wprost do samego diabła. Drugi w dorobku Romana Polańskiego - po słynnym "Dziecku Rosemary" (1968) - horror satanistyczny.
Dean Corso (Johnny Depp), dość cyniczny wielbiciel rzadkich książek, ma ustalić, czy jeden z trzech zachowanych egzemplarzy "Księgi Dziewięciorga Wrót do Królestwa Cieni" jest autentyczny. To książka niezwykła - zawarte w niej ryciny, jeśli odpowiednio się je zinterpretuje, przywołują ponoć diabła i otwierają wrota do Świata Podziemnego. Corso rusza do Europy, ale w jego życiu następuje splot niewytłumaczalnych zdarzeń. Ktoś plądruje mu mieszkanie, prześladuje go tajemnicza blondynka o zielonych oczach (Emmanuelle Seigner), giną kolejni właściciele mrocznej księgi, a nawet przyjaciel Deana, któremu Corso powierzył egzemplarz na przechowanie. Nawet dla tak szalonego bibliofila to za dużo - Corso chce zrezygnować, ale jego zleceniodawca nie daje za wygraną.
Punktem wyjścia do filmu była powieść Artura Péreza-Revertego "Klub Dumas", której bohater, bibliofil-szaleniec Lucas Corso, tropi rękopis jednego z rozdziałów "Trzech muszkieterów" Dumasa i trafia w ten sposób na ślad tajemniczej, niemal "diabelskiej" księgi. A jednak to nie szatański wątek zainteresował w książce reżysera ROMANA POLAŃSKIEGO. "W powieści odnalazłem przede wszystkim specyficzny ton" - tłumaczył reżyser. "Z lekka fantastyczną stronę historii prawdziwej, codziennej, przedstawionej z osobliwym humorem. Przygody w stylu Hitchcocka przeżywa tu postać ekscentryczna, zarazem jednak dość zwyczajna, poszukiwacz białych kruków, przypominający klasycznego detektywa. Jeśli lubi się kino, często lubi się też filmowe stereotypy".
| |
|
Thriller, Wielka Brytania, 1978
Wtorek, 24.VII. , godz. 22.15
Londyn, rok 1914. Angielski inżynier Richard Hannay wraca do Anglii po pobycie w Afryce. Jego sąsiad, niejaki Scudder, wyznaje mu, że jest tajnym agentem mającym zapobiec zamachowi na greckiego ministra, planowanemu przez niemiecką agenturę. Hannay, będąc przypadkowym świadkiem zamordowania Scuddera, staje się głównym podejrzanym o popełnienie zbrodni. Poszukiwany przez Scotland Yard inżynier musi oczyścić się z fałszywych zarzutów. Postanawia też nie dopuścić do zamachu na ministra.
The Godfather Dramat/Kryminał, (USA, 1972)
czas 215 min., dozw. od 18 lat
Środa (25.VII.) 20:55
Reżyseria: Francis Ford Coppola
Scenariusz: Francis Ford Coppola, Mario Puzo
Na podstawie książki: Mario Puzo
Obsada: Marlon Brando - Don Vito Corleone
Al Pacino - Michael Corleone
Diane Keaton - Kay Adams Corleone
Robert Duvall - Tom Hagen
Richard S. Castellano - Peter Clemenza
Klasyka filmu gangsterskiego - pierwsza część mafijnej sagi Coppolli!
Komedia sensacyjna, USA, 1992
czas 145 min.
reż.: Richard Donner
scen.: Jeffrey Boam, Robert Mark Kamen
Piątek (27.VII.), godz. 20:00
Martin Riggs i Roger Murtaugh są policjantami z wydziału zabójstw z Los Angeles. Kolejny raz stają do walki z przestępczym światem. Tym razem muszą ustalić, kto kradnie z policyjnych magazynów broń zarekwirowaną przestępcom. W znalezieniu sprawców pomaga im ich nowa koleżanka, wyjątkowo atrakcyjna i doskonale przeszkolona w walce wręcz sierżant Lorna Cole. Wkrótce ginie mężczyzna, który miał być przesłuchiwany w związku z kradzieżą broni z policyjnych magazynów. Zainstalowane na posterunku kamery zarejestrowały zabójstwo.
Dramat obyczajowy, USA, 1980
czas 170 min.
reż.: Stuart Rosenberg
scen.: W.D. Richter
wyst.: Robert Redford, Yaphet Kotto, Jane Alexander, Murray Hamilton, David Keith, Morgan Freeman, Richard Ward
Czwartek (26.VII.) 21:00
Henry Brubaker (Robert Redford) ma zostać nowym naczelnikiem więzienia. By lepiej poznać swoje miejsce pracy, przebiera się za jednego z pensjonariuszy. W krótkim czasie udaje mu się zdobyć dowody korupcji wśród nadzoru penitencjarnego. Kiedy wreszcie demaskuje się, zaczyna wprowadzać reformy. Wówczas do akcji wkracza grupa lokalnych biznesmenów, którym działania antykorupcyjne Brubakera nie są na rękę.