Weekend w TV

Autor: [press]
Data publikacji: 31 sierpnia 2007

1 - 2 września:

 

 

ale kino!

 



CENA NADZIEI

(Last Dance)
dramat, USA, 1996, 103 min

reżyseria: Bruce Beresford
obsada: Sharon Stone, Rob Morrow, Randy Quaid, Peter Gallagher

premiera w ale kino!: 28 kwietnia 2007
najbliższe emisje: 2 września, niedziela, godz. 22:10

Sharon Stone i znany z "Przystanku Alaska" Rob Morrow w dramacie, którym Hollywood po raz kolejny protestuje przeciwko karze śmierci.

Młody prawnik Rick Hayes (Rob Morrow), dzięki pomocy wpływowego brata, otrzymuje pracę w Komisji Ułaskawień urzędu gubernatora. Przydzielona zostaje mu sprawa Cindy Liggett (Sharon Stone), która jako 19-latka, działając pod wpływem narkotyków, brutalnie zamordowała dwoje nastolatków. Dziś, po dwunastu latach spędzonych w więzieniu stanowym, Cindy jest inną osobą: uczy się rysunku, czyta, marzy. Skazana na karę śmierci wie, co ją czeka i wydaje się pogodzona z wyrokiem. Wtedy zjawia się Hayes i proponuje jej wniesienie apelacji. Do wyroku pozostał miesiąc, w stanie, w którym Cindy odsiaduje karę 76 procent mieszkańców jest za karą śmierci, a do tego jeden z sędziów to ojciec zamordowanego przez oskarżoną chłopca. Hayes jednak, który zdążył się już zakochać w swojej klientce, nie daje za wygraną. Wreszcie zaraża Cindy swoją nadzieją i doprowadza ją ponownie na salę sądową. Nie wie, że wyrok jest jednym z elementów gry politycznej prowadzonej przez jego zwierzchnika - gubernatora.

"Cena nadziei" jest jednym z wielu hollywoodzkich głosów przeciwko karze śmierci. Wyreżyserował ją BRUCE BERESFORD, odpowiedzialny za takie projekty, jak prezentowane w Cannes i nominowane do Oscara "Sprawa Moranta" (1980) i "Pod czułą kontrolą" (1983) czy nagrodzony czterema Oscarami, trzema Złotymi Globami i Srebrnym Niedźwiedziem w Berlinie komediodramat "Wożąc panią Daisy" (1989). Beresford urodził się w Australii, studia skończył w Sydney. Od wczesnych lat 80. pracuje w USA, ale wraca do ojczyzny m.in. z powodu... opery. To właśnie Beresford wyreżyserował nagrodzoną w Melbourne "Elektrę" Ryszarda Straussa wystawianą przez State Opera Company of South Australia.

W głównej roli w "Cenie nadziei" Beresford obsadził Sharon Stone, co od początku wydawało się ryzykowne. Aktorka wcześniej zasłynęła nie tylko rozbieraną rolą w "Nagim instynkcie" (1992), ale też występami w mało wyszukanych produkcjach, jak nominowany do Złotych Malin w... siedmiu kategoriach (również dla Stone) "Silver" (1993), rok późniejszy "Na rozstaju" (1994), za który aktorka otrzymała swoją pierwszą niechlubną statuetkę czy długo zapowiadany western "Szybcy i martwi" (1995), który okazał się niewypałem. W filmie Beresforda partnerował jej Rob Morrow, znany przede wszystkim jako doktor Fleischman z serialu "Przystanek Alaska", za który otrzymał trzy nominacje do nagrody Emmy i dwie do Złotych Globów.

 


DESPERATKI

(Set it Off)
thriller, USA, 1996, 117 min

reżyseria: F. Gary Gray
obsada: Jada Pinkett Smith, Queen Latifah, Vivica A. Fox, Kimberly Elise

premiera w ale kino!: 2 września 2007
najbliższe emisje: 2 września, niedziela, godz. 20:00
6 września, czwartek, godz. 21:40

Aby wyrwać się z czarnego getta cztery poturbowane przez życie Afroamerykanki postanawiają obrabować bank. Film twórcy "Włoskiej roboty" i "Be Cool".

Czarnoskóra Frankie (Vivica A. Fox) jak na dziewczynę z murzyńskiego getta zrobiła olśniewającą karierę - od dwóch lat pracuje jako kasjerka w banku. Kiedy jednak podczas jej zmiany zostaje dokonany napad i Frankie rozpoznaje jednego z napastników (kolegę z sąsiedztwa), przełożeni zwalniają dziewczynę, podejrzewając ją nawet o współudział. Frankie zostaje zdegradowana do roli sprzątaczki. Po nocach sprząta wielkie biurowca wraz ze swoimi dawnymi koleżankami: Cleo (Queen Latifah), Stony (Jada Pinkett Smith) i T.T. (Kimberly Elise) Każda z nich jest poraniona przez życie. Lesbijka Cleo, żeby przeżyć, okradała samochody, T.T. samotnie wychowuje dziecko, a Stony jako prostytutka próbowała zarobić na studia młodszego brata. Kiedy dziewczyny wspólnie po pracy palą trawkę, przychodzi im do głowy niebezpieczny pomysł. Gdyby udało im się okraść bank, mogłyby raz na zawsze wyrwać się z nędzy i zacząć wreszcie nowe życia z dala od murzyńskiej dzielnicy. Kiedy opieka społeczna odbiera T.T. synka, a brat Stony zostaje przez pomyłkę zabity przez policję, zdesperowane kobiety zaczynają planować skok.

Nagrodzone w Acapulco i na Cognac Festival du Film Policier "Desperatki" to drugi pełnometrażowy film w dorobku F. GRAY GRAYA, czarnoskórego reżysera znanego z takich filmów, jak "Be Cool" z Johnem Travoltą i Umą Thurman czy "Włoska robota" z Charlize Theron. Podczas realizacji "Desperatek" Gray cieszył się uznaniem przede wszystkim jako realizator wideoklipów, m.in. dla Ice Cube'a, Cypress Hill czy R. Kelly. Udało mu się jednak nakręcić film, o którym jeden z krytyków napisał: "'Desperatki' pozostając filmem etnicznym, są również filmem feministycznym, a także społecznym dramatem, skrytym pod kostiumem filmu sensacyjnego".

Wartka akcja, efektowny temat (który sprawił, że film porównywano do "Chłopców z sąsiedztwa" Johna Singletona) i świetna obsada (m.in. zyskująca coraz większe uznanie Queen Latifah) sprawiły, że "Desperatki" przyciągały do kin również widzów zmęczonych kinem społecznym, a spragnionych nagłych zwrotów akcji, szybkiego tempa i zręcznie stopniowanego napięcia. W "Desperatkach", obok wspomnianej Latifah, Jady Pinkett Smith znanej z "Matrixa", a prywatnie żony Willa Smitha oraz Viviki A. Fox, czyli Vernity Green z "Kill Bill" zadebiutowała na wielkim ekranie Kimberly Elise, którą dla kina odkrywał producent Dale Pollock, kiedy aktorka pracowała jeszcze jako kelnerka. W 2004 roku Elise otrzymała nominację do Independent Spirit Award za role w "Woman Thou Art Loosed", wystąpiła też razem z Denzelem Washingtonem w "Kandydacie" i u boku Jamie'ego Foxxa w "Przynęcie".





_____________________________________

 

 

zoneEUROPA

 

 

CZARNY KOT, BIAŁY KOT
(CRNA MACKA, BELI MACOR)

Najbliższe emisje:
01.09.2007 godz. 09:55
01.09.2007 godz. 22:35

komedia
Francja / Niemcy, 1998
135 min.
Reżyseria: Emir Kusturica
Obsada: Bajram Severdzan, Srdjan Todorovic, Branka Katic, Florijan Ajdini, Ljubica Adzovic, Zabit Memedov, Sabri Sulejmani, Jasar Destani, Stojan Sotirov, Predrag Lakovic, Miki Manojlovic, Salija Ibraimova, Zdena Hurtocakova, Adnan Bekir, Irfan Jagli

Po kontrowersyjnym Undergroundzie Kusturica kazał czekać trzy lata na swój kolejny film. Czarny kot, biały kot miał być początkowo dokumentem o cygańskich muzykach. Jednak pod wpływem współpracy ze scenarzystą Gordanem Mihicem (Czas Cyganów) projekt rozrósł się do fabularnego pełnego metrażu.

Grga, groźny cygański gangster, oraz Zarije - właściciel cementowni - są wieloletnimi przyjaciółmi. Syn Zarije, Matko, jest młodzieńcem leniwym, typowym życiowym nieudacznikiem. W tajemnicy przed ojcem Matko planuje zrobienie nielegalnego interesu na przemycie benzyny. Na ten cel pożycza pieniądze od Grgi. Gdy wspólnik chłopaka, cygański rzezimieszek Dadan, zawala całą transakcję, Matko staje przed koniecznością spłaty długu. Grga jest skłonny umorzyć zobowiązanie w zamian za poślubienie swojej ułomnej siostry.

Obraz Kusturicy to brawurowa komedia tocząca się wśród społeczności cygańskiej mieszkającej nad Dunajem. Rozpierająca ekran dynamika, witalność i swoista radość życia to częste składniki dzieł Jugosłowianina. Czarny humor Undergroundu ustępuje tutaj miejsca niczym nieskrępowanej życiowej beztrosce i optymizmowi. Jak w klasycznej bajce, po licznych perypetiach bohaterowie odnajdują szczęście i spełnienie. Symbolem harmonii (mimo pozornego chaosu świata), wzajemnego dopełnienia są właśnie czarny i biały kot, niejako awers i rewers, które dopiero razem tworzą pozytywną całość. Bohaterem jest tutaj również zbiorowość cygańska, której żywioł przejawia się w barwnych postaciach, egzotycznej obyczajowości i muzyce. Kusturica, porównywany często z późnym Fellinim, atakuje widza szybkim montażem, feerią galopujących pomysłów i wszechobecnym, często rubasznym humorem. Świat przedstawiony często jawi się jako przerysowany, hiperboliczny. Ten zabieg uwalnia pokłady poetyckości i ujawnia autorski charakter pisma twórcy. Śmiech okazuje się wyzwoleniem i sensem istnienia, a także niezbędnym antidotum na rozwikłanie problemów bohaterów. Siłą filmu są naturszczycy (tylko trzy role profesjonalistów) oraz szalony folklor cygański. Nie sposób oprzeć się ścieżce dźwiękowej, która mistrzowsko łączy muzykę etniczną z obrazem. Czarny kot, biały kot zdobył trzy nagrody na festiwalu w Wenecji w 1998 oraz nagrodę za muzykę na międzynarodowym festiwalu muzyki filmowej w Niemczech.

 

_____________________________________________________________________ 


 

TVP 1

 

 

 

Cop Land


Dramat, (USA, 1997)
czas 110 min., dozw. od 15 lat

Reżyseria:  James Mangold
Scenariusz:  James Mangold
Obsada: Sylvester Stallone - Szeryf Freddy Heflin
Harvey Keitel - Ray Donlan
Ray Liotta - Gary "Figgsy" Figgis
Robert De Niro - Moe Tilden
Peter Berg - Joey Randone


TVP 1: Sobota 22:05


 

Freddy Heflin jest szeryfem w Garrison w stanie New Jersey. Wykonuje zawód, o którym marzył od dzieciństwa. Miasteczko uchodzi za spokojne i bezpieczne, ponieważ właśnie tu najchętniej osiedlają się nowojorscy policjanci. Po drugiej stronie rzeki, w Nowym Jorku, departament policji zaczyna dostawać coraz więcej informacji o nielegalnych poczynaniach podwładnych, z których kilku mieszka właśnie w Garrison. Wydział spraw wewnętrznych wszczyna dochodzenie. Szeryf przekonany o niesłuszności zarzutów powoli musi zrewidować swe przekonania.




/materiały informacyjne stacji telewizyjnych/

 

Udostępnij