Tydzień z TV - 08-12.X.

Autor: [press]
Data publikacji: 08 października 2007

 

 

Tydzień z TV - 08-12.X.2007


Jeździec bez głowy

Horror, USA, 1999
reż.: Tim Burton
wyst.: Johnny Depp, Christina Ricci, Miranda Richardson


CANAL+: Poniedziałek 21:00

 

 

Ichabod Crane, ekscentryczny przedstawiciel sił policyjnych reprezentuje dosyć nowatorskie podejście w kwestii rozwiązywania zagadek kryminalnych. Jego stosunkowo nowoczesne metody pracy zostają poddane próbie w momencie wysłania go przez zwierzchników do małego miasteczka Sleepy Hollow w celu zbadania serii zabójstw popełnionych, jak krążą pogłoski, przez bezgłowego jeźdźcę.

 

 

Prawdziwa zbrodnia

Film sensacyjny, USA, 1999
reż.: Clint Eastwood
wyst.: Clint Eastwood, Isaiah Washington, Lisa Gay Hamilton

TVN Siedem: Wtorek 23:10



W wypadku samochodowym ginie reporterka, która miała przeprowadzić wywiad z oczekującym na wykonanie wyroku Frankiem Beachumem. W jej zastępstwie do więzienia stanowego udaje się Steve Everett, który nie cieszy się przychylnością szefa. Po powrocie do redakcji rutynowo sprawdza kilka związanych ze sprawą faktów i nabiera pewności, że Beachum jest niewinny. Chociaż do egzekucji pozostało zaledwie dwanaście godzin, Steve postanawia zgromadzić jak najwięcej informacji potwierdzających jego odkrycie.

 


Godzina zemsty

Film sensacyjny, USA, 1999
reż.: Brian Helgeland
wyst.: Mel Gibson, Gregg Henry, Kris Kristofferson


TVN: Środa 23:20

 

 

Val i Porter, dwaj złodzieje – podrzędni członkowie mafii – dokonują kradzieży pieniędzy. Gdy nadchodzi czas podziału łupów, Val postanawia zabić kompana i zabrać jego część. W spisku przeciwko Porterowi bierze również udział jego uzależniona od narkotyków żona Lynn. Porterowi udaje się jednak przeżyć. Powraca silniejszy i pozbawiony skrupułów, a jego obsesją jest jedynie zemsta. Chce odzyskać pieniądze nawet za cenę życia. Z pomocą prostytutki Rosie Porter rozbija azjatycki gang i pokonuje skorumpowanych policjantów.

 

 


Ślepa niesprawiedliwość

Thriller, USA, 2005
reż.: Rex Piano
wyst.: Jamie Luner, Josie Davis, Theresa Russell


TVP 2: Środa 22:05

 

 

Niewidoma prawniczka, Diana Scott, została napadnięta i zgwałcona. Za winnego popełnienia przestępstwa uznano Malcolma Humphriesa. Mija 5 lat. Przebywający w więzieniu Malcolm spotyka Anthony'ego Scotta, który chwali się, że zgwałcił niewidomą dziewczynę. Humphries pisze list do Diany z prośbą o wznowienie procesu i ponowne przeprowadzenie badań DNA. Tym razem zostaje oczyszczony z zarzutów, wychodzi na wolność. Lecz dla recydywisty Davisa oskarżenie o gwałt może oznaczać dożywocie. Bandyta ucieka z więzienia, by zemścić się na Dianie.

 



Zawód zabójca

Film kryminalny, USA, 2005
reż.: Lee Daniels
wyst.: Cuba Gooding jr, Helen Mirren, Vanessa Ferlito

HBO: Czwartek 22:00



Helen i Mickey żyją z zabijania. Są w tym naprawdę dobrzy. Traktują swój zawód z dystansem, ale przestrzegają jego niepisanych zasad. Gdy mafijny boss zleca im zamordowanie żony, nie podejrzewają, że właśnie zaczynają się ich kłopoty. Podczas realizacji zlecenia Helen odkrywa, że ofiara jest w ciąży. Trzymając się swych zasad zabójczyni rezygnuje z wykonania zadania. Wkrótce jej tropem ruszają ludzie rozwścieczonego mafijnego bossa.





Shooting Dogs

Dramat społeczny, Wielka Brytania/Niemcy, 2005
reż.: Michael Caton-Jones
wyst.: John Hurt, Hugh Dancy, Dominique Horwitz


HBO: Czwartek 23:35



Film na podstawie autentycznych wydarzeń.
Obraz okrutnych walk międzyplemiennych - Tutsi przeciw Hutu - w stolicy Ruandy, Kigali. Kiedy napięcie między plemionami przeradza się w ludobójstwo, ONZ zarządza ewakuację europejskich wojsk, skazując tym samym Ruandyjczyków na rzeź.

 

 

 

Ekstremalny kwartet

Film sensacyjny, Wlk. Brytania/Francja/Kanada, 2002
reż.: Gérard Pires
wyst.: Stephen Dorff, Natasha Henstridge, Bruce Payne

TVP 1: Piątek 21:20




Grupa rabusiów, Slim, Alex, Frank i Otis, dokonuje spektakularnych ucieczek z miejsc przestępstwa, zjeżdżając na snowboardach, skacząc z mostów na spadochronach, pędząc na rolkach. W niedługim czasie w ręce włamywaczy trafiają kwoty, które mogłyby umożliwić zerwanie z bandyckim rzemiosłem. Choć mają zapewnioną spokojną emeryturę, szantażowani przez tajemniczego mężczyznę, muszą kraść dalej, lecz już nie dla siebie. Odbiorcą łupów jest mafia. Tymczasem schwytanie złodziei staje się obsesją kapitana policji Jake'a Macgrudera.



 


Wykolejony

Thriller, USA, 2005
reż.: Mikael Hafstrom
wyst.: Vincent Cassel, Clive Owen, Addison Timlin


HBO: Piątek 23:00

 

 

Pasażerami pociągu jadącego przez Europę Wschodnią są: agent Kristoff i piękna złodziejka Galina. Pociąg zostaje porwany przez terrorystów. Ich głównym celem jest przejęcie wirusa, który może spowodować śmierć wielu milionów ludzi. Podczas wykolejenia pociągu wirus wydostaje się i zagraża życiu pasażerów. Kristoff jest jedyną osobą, która może uratować miliony ludzi przed zagładą.




 



 

KRZYŻOWY OGIEŃ

 

(Crossfire)
kryminał, USA, 1947, 86 min

reżyseria: Edward Dmytryk
obsada: Robert Young, Robert Mitchum, Robert Ryan, Gloria Grahame

premiera w ale kino!: 8 października 2007
najbliższe emisje: 8 października, poniedziałek, godz. 20:00
13 października, sobota, godz. 12:30
17 października, środa, godz. 17:10

Film, który przełamał antysemickie tabu Hollywood. Edward Dmytryk, konstruując zaskakującą intrygę wokół postaci zamordowanego Żyda, poddaje inteligentnej analizie ówczesne społeczne zabobony.

Joseph Samuels (Sam Levene), były amerykański żołnierz żydowskiego pochodzenia, zwolniony ze służby po odniesionych na froncie ranach, zostaje zamordowany w swoim apartamencie w Waszyngtonie. W kręgu podejrzanych znajduje się trzech zdemobilizowanych żołnierzy, którzy niedawno złożyli wizytę Samuelsowi. Wśród nich jest Mitchell (George Cooper), cierpiący z powodu wojennych doświadczeń na depresję, którego portfel znaleziono na miejscu zbrodni. Obciążają go m.in. zeznania innego z żołnierzy, Montgomery'ego (Robert Ryan), który wraz z nim odwiedził Samuelsa. Śledztwo prowadzi kapitan Finlay (Robert Young), oficer z wydziału dochodzeniowo-śledczego, a pomaga mu sierżant Keeley (Robert Mitchum), który - nie wiedzieć dlaczego - potajemnie pomaga ukryć się Mitchellowi.

W 1947 roku na ekrany amerykańskich kin weszły dwa filmy, które przełamały żelazne tabu Hollywood: antysemityzm. Jednym z nich był właśnie "Krzyżowy ogień" EDWARDA DMYTRYKA, za który reżyser - w czasach polowania na czarownice rozpętanego przez senatora McCarthy'ego - musiał wyemigrować do Wielkiej Brytanii. Drugim z kolei była "Dżentelmeńska umowa" Eli Kazana, której realizacji przeciwstawiali się nawet Louis B. Meyer czy Samuel Goldwyn - giganci hollywoodzkiego kina i przecież: Żydzi. "Po co kołysać łódź?" - pytali, przypominając, że kontrowersyjne tematy źle sprzedają się w kinie. Okazało się jednak, że złe proroctwa zawiodły. Dramat Kazana znalazł się w pierwszej dziesiątce najbardziej kasowych filmów roku, zdobył trzy Oscary i cztery Złote Globy, "Krzyżowy ogień" natomiast wyróżniono pięcioma nominacjami do Oscarów, nagrodą Edgara Allana Poe i prestiżową nagrodą w Cannes, dla najlepszego filmu poruszającego problemy społeczne. Co ciekawe, powieść, na której oparł swój film Dmytryk w rzeczywistości nie dotykała problemu antysemityzmu. "The Brick Foxhole" Richarda Brooksa opowiadała o mordercy, który sens swojego życia widział w mordowaniu homoseksualistów - Samuels był jednym z nich. Dmytryk, przy pomocy scenarzysty Johna Paxtona, zmienił jednak wątek homoseksualny na żydowski (najwyraźniej tego Hollywood jeszcze wówczas by nie przełknęło), a cały film zrealizował w konwencji kina noir: zręcznie unikał wyraźnego podziału na czarne i biały postacie, tłem filmu uczynił analizę stosunków społecznych ówczesnej Ameryki, pokazał zwątpienie Amerykanów w uczciwość wymiaru sprawiedliwości, a także włączył do fabuły blond femme fatale, w którą wcieliła się Gloria Grahame.

Dla współczesnego widza ukazanie antysemityzmu w filmie Dmytryka może wydać się zbyt zachowawcze. Takie zarzuty m.in. odpierał kilka lat po premierze "Dżentelmeńskiej umowy" Elia Kazan. Reżyser tłumaczył się wówczas słowami, które niezwykle trafne są również w przypadku oceny "Krzyżowego ognia": "Rzeczywiście, wiele tam było banału; żeby jednak zrozumieć przyczyny tego - trzeba wczuć się w kontekst kina amerykańskiego roku 1946, gdy jeszcze ani razu nie padło z ekranu słowo 'Żyd'."





/materiały informacyjne stacji telewizyjnych/

Udostępnij