Blacksad. Amarillo (komiks)

Autor: Ewa Dąbrowska
Data publikacji: 03 stycznia 2014

Komiks w konwencji noir

Na początku nowego roku nie będę was zamęczać żadnym ponurym skandynawskim kryminałem, dołującym i pozbawiającym resztki złudzeń. Zwłaszcza że być może odczuwacie, podobnie jak ja, lekkie znużenie wynikające z intensywnego żegnania minionego roku.

Dlatego dziś coś lekkiego. Komiks pod tytułem „Amarillo” z serii „Blacksad”, który wpadł w moje łapy jako prezent spod choinki. Bohaterami serii są antropomorficzne zwierzęta, akcja rozgrywa się w Ameryce lat pięćdziesiątych XX wieku, a konwencja nawiązuje do kryminału noir. Głównym bohaterem jest czarny kot – John Blacksad, weteran drugiej wojny światowej. Kot pracuje obecnie jako prywatny detektyw, bywa też ochroniarzem, a niekiedy ima się różnych innych przypadkowych zajęć, aby zarobić parę groszy. Blacksad nosi prochowiec, jara szlugi i ma ciętą ripostę na każdą okazję. Pomaga mu łasica Weekly – niewielki gostek, reporter tabloidu, trochę brudas. Blacksad kumpluje się też ze Smirnovem, owczarkiem niemieckim, komisarzem policji.

Gatunki zwierząt dopasowane są do konkretnych postaci, tak by reprezentowały ich cechy charakteru. Dlatego detektywem jest wścibski, tajemniczy czarny kot, policjanci to różne rasy psów, łasica jest szybkim, wścibskim dziennikarzyną, hiena to postać niejednoznaczna moralnie – prawnik i agent literacki żerujący na talencie swoich autorów, a małpy i słonie to pracownicy cyrku.

W „Amarillo” mamy kilka wątków. W pierwszym Blacksad podejmuje się zadania odprowadzenia samochodu pewnego bogacza z Nowego Orleanu do Tulsy. Niestety, bardzo szybko ktoś podprowadza detektywowi bajerancką brykę. Drugi wątek opowiada historię dwóch przyjaciół – niezrównoważonego, żyjącego na granicy prawa poety oraz pisarza przeżywającego kryzys twórczy. Losy wszystkich postaci splatają się i akcja gmatwa się bardzo szybko, pada kilka trupów, jest i miejsce na miłość, a także kilka dodatkowych tajemnic.

Ten komiks to lekka i przyjemna lektura, której zaletą jest świetna oprawa graficzna i dialogi nawiązujące do klasyki czarnego kryminału.

Gaja Grzegorzewska


Blacksad. Amarillo
Juan Díaz Canales, Juanjo Guarnido
Przekład: Joanna Jabłońska
Egmont Polska
Warszawa 2013

Udostępnij