Wielkanoc z TV - 22-24.III

Autor: [press]
Data publikacji: 20 marca 2008

Wielkanoc w TV - 22-24.III

 

 



Gliniarz z Beverly Hills 2

Komedia, USA, 1987
reż.: Tony Scott
 

TVN Siedem: Sobota 20:05


Grupa zamaskowanych bandytów napada na jeden z salonów jubilerskich w Beverly Hills. Śledztwo w tej sprawie prowadzą policjanci William Rosewood (Judge Reinhold) i jego partner John Taggart (John Ashton). Kiedy jeden z nich bez zgody przełożonych zwraca się o pomoc do FBI, obaj zostają odsunięci od sprawy, a ich kapitan - Andrew Bogomil (Ronny Cox) - zawieszony w swoich obowiązkach. Wkrótce Bogomil zostaje postrzelony. Wiadomość o tym dociera do Axela Foleya (Eddie Murphy) - detektywa z Detroit. Policjant natychmiast przyjeżdża do Beverly Hills, gdzie z pomocą Rosewooda i Taggarta zamierza zdemaskować niebezpieczną szajkę. Jednak szef policji, Harold Lutz (Allen Garfield), nie może znieść jakiejkolwiek ingerencji z zewnątrz, a tym bardziej pomocy kogoś postępującego w tak niekonwencjonalny sposób jak Foley... Atutem filmu są dowcipne i błyskotliwe dialogi, trzymająca w napięciu akcja oraz doskonała muzyka. Film pobił wszelkie rekordy kasowe, jego budżet zamknął się w kwocie 30 mln dolarów, a utwór "Shakedown" otrzymał nominację do Oscara.



POIROT: ŻÓŁTY IRYS


(Poirot - Yellow Iris)
film kryminalny, Wlk. Brytania, 1993, 52 min

reżyseria: Peter Barber-Fleming
obsada: David Suchet, Hugh Fraser, Pauline Moran, David Troughton, Geraldine Somerville


premiera w ale kino!: 23 marca 2008
najbliższe emisje: 23 marca, niedziela, godz. 20:00
27 marca, czwartek, godz. 22:15

 


Poirot powraca do zakończonego fiaskiem śledztwa sprzed dwóch lat, kiedy we francuskiej restauracji w Buenos Aires zginęła piękna kobieta o zmysłowym imieniu Iris. Dwa lata później wszystko wskazuje na to, ze morderca zaatakuje po raz drugi.

Dwa lata wcześniej w Buenos Aires Herkules Poirot prowadził trudne śledztwo w sprawie nagłej śmierci pięknej Iris Russell (Robin McCaffrey). Kobieta została zamordowana we francuskiej restauracji prowadzonej przez Włocha. Poirot omyłkowo jednak wzięty został wówczas za szpiega i aresztowany, co uniemożliwiło mu schwytanie mordercy. Dziś, w drugą rocznicę śmierci Iris detektyw przebywa na przyjęciu wyprawianym w restauracji o takiej samej nazwie, jak ta, w której zginęła Iris. Atmosfera jest gorąca i Poirotowi wydaje się wręcz, że zaraz zobaczy Iris we własnej osobie. Zamiast tego otrzymuje jednak szansę na ponowne podjęcie śledztwa, które tym razem - jak ma nadzieję - doprowadzi go do ujęcia zabójcy.

"Poirot: Żółty irys" to kolejny odcinek niezwykle popularnej, nagrodzonej Bafta TV serii o jednym z najsłynniejszych detektywów świata. Tym razem reżyserię producenci serialu powierzyli PETEROWI BARBEROWI-FLEMINGOWI, który na wielkim ekranie zadebiutował w 1985 roku dramatem "Coming Through" z Kennethem Branaghiem i Helen Mirren w rolach głównych. Fleming współpracował później m.in. przy serialu "Taggart" nagrodzonym Baftą oraz nagrodą stowarzyszenia brytyjskich scenarzystów czy "The Bill", również uhonorowanym Baftą oraz nagrodą Royal Television Society. Odcinek "Żółty irys" oparty jest na wydanym w 1937 roku opowiadaniu Agathy Christie pod tym samym tytułem, które w tym samym roku zostało przerobione na radiową sztukę przez radio BBC. W obsadzie, obok Davida Sucheta, Hugh Frasera czy Pauline Moran, znalazł się m.in. znany z "Hannibal. Po drugiej stronie maski" Hugh Ross.




POIROT: ZAGINIONY TESTAMENT


(Poirot - The Case of Missing Will)
film kryminalny, Wlk. Brytania, 1993, 52 min

reżyseria: John Bruce
obsada: David Suchet, Hugh Fraser, Philip Jackson, Beth Goddard


premiera w ale kino!: 23 marca 2008
najbliższe emisje: 23 marca, niedziela, godz. 21:00
27 marca, czwartek, godz. 23:15

 


Przyjaciel Poirota prosi go o nadzorowanie wykonania swojego poprawionego testamentu, jednak kiedy staje się to konieczne, okazuje się, że testament zaginął, a jego poprawiona wersja w ogóle nie powstała.

Bezdzietny Andrew Marsh (Mark Kingstone) w roku 1926 sporządza testament, w którym cały swój majątek zapisuje przyjaciołom, współpracownikom, ich dzieciom, a także pewnej medycznej fundacji. Celowo pomija w ostatniej woli swoją młodziutką wychowanicę Violet Wilson (Beth Goddard), ponieważ według jego szowinistycznych poglądów kobieta ma być utrzymywana przez męża, więc własny majątek jest jej niepotrzebny. Mijają jednak lata i Marsh zmienia swoje poglądy, a Violet wyrasta w tym czasie na uroczą, niezależną kobietę, która na domiar wszystkiego jest zaciętą feministyczną publicystką. Marsh decyduje się więc zmienić testament i cały swój majątek przekazać właśnie jej. Zwierza się swojemu przyjacielowi, Herkulesowi Poirot (David Suchet), że jest śmiertelnie chory i prosi go, aby nadzorował dopełnienie jego testamentu. Tej samej nocy jednak, zanim nawet zacznie pisać nowy testament, zostaje zamordowany. Kiedy prawnik Marsha odkrywa, że stary testament zaginął, a lokalne władze gotowe są uznać, że śmierć nastąpiła z powodów naturalnych, Poirot rozpoczyna własne śledztwo. Podejrzewa, że jego przyjaciel nie był w rzeczywistości bezdzietny, a jego ewentualny potomek próbuje teraz zgarnąć cały majątek dla siebie.

"Poirot: Zaginiony testament" to kolejny odcinek niezwykle popularnej, nagrodzonej Bafta TV serii o jednym z najsłynniejszych detektywów świata. Tym razem za kamerą stanął telewizyjny reżyser JOHN BRUCE, współpracujący wcześniej m.in. przy serialu "The Adventures of Sherlock Holmes", a współreżyserujący nagrodzony Bafta TV serial "The Bill". Odcinek "Zaginiony testament" opiera się luźno na opowiadaniu Agathy Christie pod tym samym tytułem wydanym w 1923 roku w magazynie "The Sketch". Scenarzysta Douglas Watkinson wprowadził jednak bardzo dużo zmian do oryginału, uwspółcześnił akcję i wzbogacił o nowe epizody. Przyjmuje się więc, że jest to jedyny odcinek serialu, który w rzeczywistości nie jest oparty na prozie Christie, a jedynie korzysta z wymyślonych przez nią postaci.



PALMETTO


thriller, USA/Niemcy, 1998, 108 min

reżyseria: Volker Schlondorff
obsada: Woody Harrelson, Elisabeth Shue, Gina Gershon, Rolf Hoppe


premiera w ale kino!: 30 września 2007
najbliższe emisje: 24 marca, poniedziałek, godz. 23:05

 


Neo-noir zrealizowane ręką samego Volkera Schlöndorffa z Woodym Harrelsonem, pamiętnym jako Larry Flynt z filmu Formana i Elisabeth Shue, świetną Serą z "Zostawić Las Vegas".

Harry Barber (Woody Harrelson), dziennikarz, który usiłował walczyć z korupcją w swoim rodzinnym miasteczku, Palmetto, wychodzi na wolność po dwóch latach spędzonych w więzieniu. Trafił tam, ponieważ ci, którym nie podobała się jego dociekliwość, wrobili go w przestępstwo, którego nie popełnił. Pierwsze kroki na wolności kieruje z powrotem do Palmetto, gdzie poznaje piękną i tajemniczą Rheę Marloux (Elisabeth Shue), żonę lokalnego biznesmena - majętnego i skąpego. Kobieta prosi Harry'ego o pomoc. Chce sfingować porwanie pasierbicy swojego męża, aby w ten sposób zapewnić sobie finansową przyszłość (Rhea twierdzi, że mąż nie zamierza zapisać jej ani centa). Harry miałby tylko zadzwonić do biznesmena i zażądać okupu. Zauroczony kobietą i skuszony łatwą gotówką dziennikarz zgadza się, nie zdając sobie sprawy, że właśnie zostaje wplątany w kolejną kryminalną aferę, która znów może zaprowadzić go za kratki.

"Palmetto" to jeden z klasycznych kryminałów (z pretensjami do thrillera), którymi VOLKER SCHLÖNDORFF wypełniał sobie czas między ambitnymi ekranizacjami literatury, jak "Blaszany bębenek" według Guntera Grassa, "Miłość Swanna" według Marcela Prousta, "Król Olch" na podstawie powieści Michaela Tourniera czy "Dziewiąty dzień" oparty na wspomnieniach księdza Jeana Bernarda zatytułowanych "Pfarrerblock 25487".

"Palmetto" zrealizowane w koprodukcji niemiecko-amerykańskiej naznaczone jest hollywoodzką modą na "neo-noir", ale widać w nim jednocześnie pasję filmową Schlöndorffa. Choć po premierze filmu słychać było głosy, że niemiecki mistrz niepotrzebnie dał się uwieść hollywoodzkim producentom i rozmienia swój talent na drobne, nikt nie mógł zaprzeczyć, że nawet w tak typowym kinie gatunków Schlöndorff potrafił przemycić swoje metody pracy. Mamy więc w "Palmetto" precyzje fotografii i dojrzałe posługiwanie się barwą, a także wirtuozerskie wykorzystanie drugiego planu, który momentami bardziej przyciąga uwagę widza, niż pierwszoplanowa intryga. Dzięki temu w amerykańskim thrillerze zrealizowanym przez Niemca obejrzeć możemy rzadkiej urody krajobrazy Florydy, dalekiej od kiczowatej pocztówkowości, tajemniczej, pięknej i budzącej respekt. Do głównych ról Schlöndorff zaangażował aktorów amerykańskich. Pechowca Harry'ego zagrał Woody Harrelson czyli skandalista Larry Flynt z głośnego obrazu Milosa Formana. Towarzyszyła mu Elisabeth Shue, która uznanie zdobyła znakomitą rolę prostytutki Sery w "Zostawić Las Vegas" Mike'a Figgisa, za którą dostała Independent Spirit Award i nominację do Oscara.



/materiały informacyjne stacji telewizyjnych/


 

Udostępnij