Hollywoodland, A. Coulter

Autor: Redakcja
Data publikacji: 05 kwietnia 2007

Hollywoodland

Autor: A. Coulter

Prościutkie, ale  przyjemne

I oto dostaliśmy film, który jest miłym oddechem w dobie postmodernistycznych wariacji młodych reżyserów: „Hollywoodland”, podobnie jak dwie adaptacje prozy Jamesa Ellroya („L.A. Confidential” i „Czarna Dalia”), niesie literalny klimat klasycznej epoki czarnego kryminału lat ’40-’50.


Nie tylko zresztą oddechem, ale i bardzo przyzwoitym kawałkiem gatunkowego kina, które, jak się okaże, w finale zbliża się do anty-kryminału. Detektywistyczne poszukiwania nie są tu bowiem linearne, lecz budują na subiektywizmie tropów (Obywatel Kane Wellesa czy Rashomon Kurosawy są tu warte przywołania), co w efekcie prowadzi bądź do konkluzji dwuznacznej, bądź do braku wyjaśnienia sprawy.
 
W Hollywoodland jest nią autentyczny przypadek aktora, który zapoczątkował słynną klątwę Supermana -  w roku 1959 George Reeves, dotąd drugi aktor wcielający się w telewizyjną kreację Człowieka ze Stali, został odnaleziony martwy w swym mieszkaniu w L.A. (zbieżność nazwisk i przypadków osobliwa – Christopher Reeves, najsłynniejszy odtwórca pełnometrażowego Supermana (1978), po upadku z konia został niemal całkowicie sparaliżowany…). Oficjalną wersją policyjną wydarzenia było samobójstwo – Reeves ponoć się zastrzelił, choć tak naprawdę sprawa miała ponoć wiele niejasności. Owszem, kryzys niespełnionego artysty mógł być tu polem do dramatu: aktor grał dużo, często i gęsto, nawet u boku najznamienitszych gwiazd ekranu (Sinatra, Gable, Lancaster…), jednak były to tylko drugie plany; główne role miał zaś w kiczach, które zapomniano już dziś na dobre. Gwoździem do trumny, choć paradoksalnie bardzo intratnym, było obsadzenie Reevesa w serialowej kreacji Supermana. To dało mu wreszcie popularność, u dzieci i dorosłych, powodzenie towarzyskie i pieniądze, ale i zablokowało drogę do wyzwań bardziej ambitnych. Dość zilustrować to sceną z kina: gdy aktor pojawił się u Zinnemana w Stąd do wieczności, publiczność żarliwie rozpoznawała i przyzywała Supermana...
 
Reżyser, fabularny debiutant Allan Coulter, buduje intrygę na kilku alternatywnych rozwiązaniach sprawy aktora: być może Reeves faktycznie zastrzelił się sam, zmęczony niepowodzeniami i używkami; być może w grę wchodziła jego niedoszła narzeczona, kochanka, która go utrzymywała, bądź też jej mąż, producent filmowy… Prywatny detektyw, Louis Simo (grany, nawet zgrabnie, przez Adriana Brody), człowiek życiowo przegrany (zepsute małżeństwo, problem widywania się z dzieckiem…), miota się od salonów Hollywood po niziny L.A. by dojść faktycznego przebiegu zdarzeń. Traktuje rzecz mocno ambicjonalnie, zwłaszcza, iż do najlepiej zarabiających ostatnio nie należy, tym bardziej stara się trzymać swej intuicji w sprawie, która pozwoliłaby mu odbić się raz a dobrze.
 
I na to bardziej postawił reżyser, na desperackie próby zrobienia kariery w L.A. poza jej naczelną branżą. Zabawę w układanie apokryfów śmierci gwiazdora przedstawiono raczej sucho, bez wgłębiania się w potencjalną psychologię ofiary, co niektórzy mogą wziąć za reżyserską nieudolność. Retrospekcje z życia Reevesa są jednak wyobrażeniami detektywa, materializacją łączenia przezeń tropów. Tym bardziej, iż w finale – dla ogółu sprawa zostaje otwarta (czytaj: skutecznie wyciszona przez decydentów z branży…), jedynie Simo, raczej z pewnością, odgaduje właściwy jej przebieg… Niestety – rzecz odkrywa tylko dla samego siebie. Czy to mu wystarczy?
 
Hollywoodland nie jest obrazem odkrywczym, nawet, poza otwartym zakończeniem, realizacyjnie schematycznym; brak mu drapieżności obu ostatnich adaptacji prozy Jamesa Ellroya, także szkielet sprawy gwiazdora wydaje się pretekstowy – można by tu wcisnąć równie dobrze każdą inną, intratną branżę - ale z drugiej strony jest przykładem na to, że nawet prościutkie kino gatunków, z lekka tylko przetworzone, może sprawić przyjemność.
 
+Tomasz Daniel Dobek+
 
 HOLLYWOODLAND
reżyseria Allen Coulter
scenariusz Paul Bernbaum
muzyka Marcelo Zarvos
premiera PL: 2007-02-16
od lat: 15
czas trwania: 126
obsada
Adrien Brody(Louis Simo)
   Diane Lane (Toni Mannix)
   Ben Affleck (George Reeves)
   Bob Hoskins (Eddie Mannix_  
 
 

Udostępnij

Sprawdź, gdzie kupić "Hollywoodland" A. Coulter