Ostatnio spędzam z Agathą Christie tyle czasu, że czuję się, jakbym z nią mieszkała! Niewielu jest autorów kryminałów, do których nie tylko ja, ale wielu innych miłośników gatunku powraca tak często, jak do Christie. Kryminał ze swej natury jest powieścią jednorazową. Po skończeniu jest jakby zużyty, skoro wiemy, kto zabił i dlaczego. A jednak dzieła angielskiej autorki są czytane przez jej wielbicieli po wielokroć. Dzieje się tak chyba dlatego, że w dzisiejszych czasach są jednak czymś więcej niż tylko dobrze skonstruowaną zagadką. Są opowieścią o minionej epoce, do której często odczuwamy tęsknotę i o której myślimy z nostalgią, chociaż nie było nam dane w niej żyć.
Prawie wszystkie powieście Christie są doskonałe. Jest jednak kilka takich, które wybijają się na tle innych wyjątkowo. Do tych dzieł należy właśnie „Morderstwo w Mezopotamii” – powieść, która zapoczątkowała popularność tematyki archeologicznej w kryminałach. Co prawda wątki archeologiczne pojawiają się już w „Człowieku w brązowym garniturze”, ale „Morderstwo...” to pierwsza książka, w której wykopaliska są głównym wątkiem tuż obok morderstwa. Christie napisała tę powieść już jako żona archeologa Maxa Mallowana, z którym spędziła sporo czasu na Bliskim Wschodzie jako członek ekipy archeologicznej. Bardzo dobrze wiedziała więc, o czym pisze.
Narratorką powieści jest pielęgniarka Amy Leatheran wynajęta przez archeologa Erica Leidnera do opieki nad jego żoną Luizą. Siostra Leatheran dołącza do ekipy zajmującej się wykopaliskami, zamieszkującej posiadłość pośrodku pustyni. (Wygląd i schemat tej posiadłości, której rzut znajduje się w książce, na zawsze utrwaliły się w świadomości czytelnika jako wzór domostwa, które zamieszkuje grupa archeologów). Luiza jest znerwicowana kobietą, które jako młoda dziewczyna poślubiła niemieckiego szpiega. Gdy dowiedziała się prawdy o tym, kim jest jej mąż, wydała go w ręce władz. Oficjalnie Fryderyk zginął, jednak Luiza zaczyna otrzymywać listy z pogróżkami podpisane nazwiskiem pierwszego męża. Wkrótce kobieta ginie w bardzo dziwnych okolicznościach. Zabić mógł ją każdy z ekipy. O wyjaśnienie sprawy zostaje poproszony Hercules Poirot, który proponuje współpracę siostrze Leathern.
Zagadka, którą musi wyjaśnić belgijski detektyw, należy do typu locked room, charakteryzującego się tym, że zbrodnia została popełniona w zamkniętym pomieszczeniu. Christie bardzo lubiła ten typ zawiązania intrygi i wykorzystywała go nieraz. Wyjaśnienie zabójstwa Luizy Leidner należy do tych zdecydowanie satysfakcjonujących czytelnika.
Po latach jednak, gdy powraca się do tej powieści, znacznie ważniejsza niż samo morderstwo, intryga i tajemnica z przeszłości jest atmosfera towarzysząca wydarzeniom. Klimat wykopalisk, zamknięty świat ekipy archeologicznej, której członkowie są zafascynowani odkrywaniem tajemnic zamierzchłych cywilizacji często znacznie bardziej niż tym, co się dzieje wokół nich. Równocześnie czuć tu zew przygody, może nie na miarę takich efektownych atrakcji, jakich uczestnikiem był Indiana Jones, ale w swoim specyficznym, nostalgicznym klimacie zdecydowanie fascynujących.
A może by tak Agatha Christie w wersji... komiksowej?
21 stycznia 2020
Ekskluzywna edycja kolekcjonerska wybranych dzieł Agaty Christie z okazji 100-lecia wydania pierwszej książki z Herkulesem Poirot.
16 grudnia 2019
Czytając ponownie tę ramotę, nieźle się ubawiłam, ale jestem świadoma, że nie każdy jest w stanie znieść lekturę tak mocno nadgryzioną zębem czasu.
18 czerwca 2014
To powieść bardziej przygodowo-sensacyjna niż kryminalna, ale znajduje się w niej kilka charakterystycznych dla Christie zaskakujących twistów, które z czasem staną się ...
04 czerwca 2014
To jedna z tych powieści Christie, która – mimo że padają trupy i pojawiają się smutne i ponure tajemnice – równocześnie bawi sporą dawką humoru.
16 kwietnia 2014
W końcu nadeszły te długo wyczekiwane, wytęsknione i wymarzone upały. Czas więc na jakąś odpowiednią, wakacyjną lekturę. Coś lekkiego, niezobowiązującego i ...
19 czerwca 2013
Czasami nowości rozczarowują lub są po prostu tak przeciętne i podobne jedna do drugiej, że po tygodniu już nie pamiętam ani tytułu, ani autora i wszystkie zlewają mi ...
24 kwietnia 2013
To bardzo sympatyczna, bezpretensjonalna i wesoła książka, którą polecam każdemu, kto ceni sobie takie poczciwe ramoty i ma ochotę wypocząć na moment od ponurego ...
27 marca 2013
Klasyki nigdy dosyć - i dlatego cieszą nas kolejne wznowienia powieści Agathy Christie. Dziś do naszych rąk trafiają "Tajemnica rezydencji Chimneys", "Dopóki starczy ...
27 marca 2013
Jako powieść szpiegowska książka Agathy Christie jest pozycją zdecydowanie bardzo naiwną, grzęznącą w wyświechtanych gatunkowych zabiegach i banalnym politycznym ...
23 stycznia 2013
Wydawnictwo Dolnośląskie przygotowało dla czytelników kolejne wydania dwóch powieści Agathy Christie - "Kota wśród gołębi" i "Rendez-vous ze śmiercią" w przyjemnie ...
16 stycznia 2013
„Spotkanie w Bagdadzie" to pozycja zdecydowanie lekka, łatwa i przyjemna, i pomimo podejmowanej tematyki dotyczącej wojny i pokoju nie skłaniająca do głębszych refleksji.
09 stycznia 2013
W Boże Narodzenie najlepiej czytać klasyki. Oczywiście nie może wśród nich zabraknąć "Morderstwa w Boże Narodzenie" Agathy Christie, o czym przekonuje Gaja Grzegorzewska.
27 grudnia 2012
Cała powieść ma bardzo oniryczny klimat, ciężko zorientować się, co jest kluczowym motywem, kto zginie, jak i dlaczego.
31 października 2012
Nieśmiertelne kryminały Agathy Christie.
20 lipca 2010
Jednym ze znakomitszych pomysłów na wzbudzenie dreszczy jest zderzenie strachów z jakimś artefaktem dziecięcym – Agatha Christie, w jednej ze swych najlepszych powieści, ...
30 kwietnia 2007