Noc i ciemność, Agatha Christie

Autor: Gaja Grzegorzewska
Data publikacji: 31 października 2012

Noc i ciemność

Autor: Agatha Christie
Wydawnictwo: Dolnośląskie

Agatha Christie

Gdy wokół szalały burze obu wojen światowych, jak wyznaje Agatha Christie, pisarstwo było dla niej istotnym sposobem ucieczki, możliwością zamknięcia się w przytulnym, kameralnym świecie opisywanych fabuł.  Fabuł, które rządziły się prostymi prawami: małe raje burzyło przestępstwo. Zły był złym, Dob...

czytaj więcej

Zupełnie inna Agatha Christie

"Jedni się rodzą dla jasności, inni dla nocy i ciemności”. Ten wyjątek z wiersza Williama Blake’a, śpiewany przez Ellie, bohaterkę powieści, jest leitmotivem, który przewija się przez tę całą nietypową w dorobku Królowej Kryminału książkę z 1967 roku. Dla mnie jest to kryminał doskonały, począwszy od wyśmienitego tytułu, przez wielość cytatów, po konstrukcję i nawiązania do gotyckiego romansu grozy.

Główny bohater, sympatyczny Michael Rogers, to prosty chłopak z wielkimi ambicjami: marzy o bogatej, pięknej żonie, wspaniałym domu i wygodnym życiu. Jego marzenia zaczynają się spełniać, gdy poznaje śliczną, zamożną Ellie i kupuje zniszczoną posiadłość o nazwie „Cygańskie gniazdo”, na miejscu której buduje nowoczesną willę. Nad posiadłością ciąży jednak klątwa starej cyganki.

Wszystko jest tu nietypowe i nie takie, jak mogłoby się wydawać na początku, łącznie z konstrukcją. Trup pojawia się tu bowiem dopiero na dwadzieścia stron przed końcem. Cała powieść ma bardzo oniryczny klimat, ciężko zorientować się, co jest kluczowym motywem, kto zginie, jak i dlaczego. Podążamy za autorką i narratorem jak we śnie, po romantycznych, rozległych, dzikich wrzosowiskach. Oglądamy ich oczami dom, który miał się stać bezpieczną przystanią, a który wywołuje w nas nieokreślony lęk. Książka ma mroczny nastrój, bliski klimatem dziewiętnastowiecznym, gotyckim powieściom czy starym romansom grozy typu „Zamczysko w Otranto” Horace’a Walpole’a, „Jeździec bez głowy” Washingtona Irvinga czy „Wichrowe wzgórza” Emily Brontë . Nawet język, którym posługują się bohaterowie, momentami przystaje bardziej do tamtych czasów, niż do późnych lat sześćdziesiątych dwudziestego wieku, w których rozgrywa się akcja. Michael, główny bohater, wykrzykuje na przykład dramatycznie: „Cygańskie gniazdo! Żałuję, że moja noga kiedykolwiek tu postała!”. Co więcej, pojawiają się nawet elementy nadprzyrodzone, czym autorka ryzykowała, gdyż jednym z ograniczeń, jakie sobie narzucali autorzy kryminałów ze stowarzyszenia „Klub detektywów”, do którego i ona należała, był zakaz ich wprowadzania.

Blake w „Pieśniach Niewinności” i  „Pieśniach doświadczenia” opisywał dwoistość życia i kontrasty współistniejące w życiu człowieka. Dobro i zło. Ulotną radość, po której następuje cierpienie. Niewinność, którą nieodwracalnie zmieniają życiowe doświadczenia. Michael, człowiek niewykształcony, nie ma pojęcia, skąd pochodzą słowa piosenki, którą śpiewa jego żona, piosenka po prostu podoba mu się i tyle. Uważa, że Ellie urodziła się dla szczęśliwości, bo jest piękna, dobra, młoda i bogata. Okazuje się oczywiście, że te cechy wcale nie gwarantują cudownego życia. A samo szczęście jest tak ulotne, że można je zauważyć dopiero wówczas, gdy się je utraci. Wiersze Blake’a śpiewane przez Ellie są bardzo istotną wskazówką prowadzącą do rozwiązania zagadki.

To nie jedyny utwór cytowany przez autorkę w tej książce. Powieść otwiera fragment  z „East Coker” T.S. Eliota, który był także jednym z ulubionych pisarzy Christie. Cytat brzmi „U mojego początku jest mój kres...”. Michael nie rozumie tego cytatu, tak samo jak nie rozumie wierszy Blake’a, podoba mu się jedynie jego wydźwięk, bo brzmi mądrze i skomplikowanie, a chłopak jest ambitny. Od tych słów bohater rozpoczyna rozważania na temat swojego życia. Zastanawia się, w którym momencie zaczyna się jego historia i czy człowiek jest w ogóle w stanie określić, gdzie coś miało swój początek. Które wydarzenie było pierwszym kamyczkiem w lawinie kolejnych zdarzeń? Cytat z Eliota stanowi klamrę powieści. I mamy wrażenie, że bohater w końcu zrozumiał jego sens. Zrozumiał go jednak za późno.

Gdyby bohater/narrator znał dłuższy fragment poematu („W moim początku jest mój kres. Kolejno domy wznoszą się i upadają, niszczeją, są usuwane, r, odnawiane albo ich miejsce zajmuje pole, fabryka lub objazd. Stary kamień na nowe budowle, stare belki na nowy ogień. Stary ogień na popiół a popiół do ziemi”) mógłby zauważyć analogię do swojego życia, a może nawet uchronić się przed złem.

 

Udostępnij

Sprawdź, gdzie kupić "Noc i ciemność" Agatha Christie

PRZECZYTAJ TAKŻE

NOWOŚĆ

Agatha Christie w wersji komiksowej

A może by tak Agatha Christie w wersji... komiksowej?

21 stycznia 2020

NOWOŚĆ

Nowe wydania powieści Christie

Ekskluzywna edycja kolekcjonerska wybranych dzieł Agaty Christie z okazji 100-lecia wydania pierwszej książki z Herkulesem Poirot.

16 grudnia 2019

RECENZJA

Wielka Czwórka, Agatha Christie

Czytając ponownie tę ramotę, nieźle się ubawiłam, ale jestem świadoma, że nie każdy jest w stanie znieść lekturę tak mocno nadgryzioną zębem czasu.

18 czerwca 2014

RECENZJA

Mężczyzna w brązowym garniturze, Agatha Christie

 To powieść bardziej przygodowo-sensacyjna niż kryminalna, ale znajduje się w niej kilka charakterystycznych dla Christie zaskakujących twistów, które z czasem staną się ...

04 czerwca 2014

RECENZJA

Morderstwo odbędzie się, Agatha Christie

To jedna z tych powieści Christie, która – mimo że padają trupy i pojawiają się smutne i ponure tajemnice – równocześnie bawi sporą dawką humoru.

16 kwietnia 2014

RECENZJA

Rendez-vous ze śmiercią, Agatha Christie

W końcu nadeszły te długo wyczekiwane, wytęsknione i wymarzone upały. Czas więc na jakąś odpowiednią, wakacyjną lekturę. Coś lekkiego, niezobowiązującego i ...

19 czerwca 2013

RECENZJA

Mordestwo w Mezopotamii, Agatha Christie: recenzja

Kryminał ze swej natury jest powieścią jednorazową. Po skończeniu jest jakby zużyty, skoro wiemy, kto zabił i dlaczego. A jednak dzieła angielskiej autorki są czytane ...

08 maja 2013

RECENZJA

Trzynaście zagadek, Agatha Christie: recenzja

Czasami nowości rozczarowują lub są po prostu tak przeciętne i podobne jedna do drugiej, że po tygodniu już nie pamiętam ani tytułu, ani autora i wszystkie zlewają mi ...

24 kwietnia 2013

RECENZJA

Morderstwo na plebanii, Agatha Christie: recenzja

To bardzo sympatyczna, bezpretensjonalna i wesoła książka, którą polecam każdemu, kto ceni sobie takie poczciwe ramoty i ma ochotę wypocząć na moment od ponurego ...

27 marca 2013

NOWOŚĆ

Wznowienia powieści Agathy Christie

Klasyki nigdy dosyć - i dlatego cieszą nas kolejne wznowienia powieści Agathy Christie. Dziś do naszych rąk trafiają "Tajemnica rezydencji Chimneys", "Dopóki starczy ...

27 marca 2013

RECENZJA

N czy M?, Agatha Christie

Jako powieść szpiegowska książka Agathy Christie jest pozycją zdecydowanie bardzo naiwną, grzęznącą w wyświechtanych gatunkowych zabiegach i banalnym politycznym ...

23 stycznia 2013

NOWOŚĆ

Dwa razy Christie

Wydawnictwo Dolnośląskie przygotowało dla czytelników kolejne wydania dwóch powieści Agathy Christie - "Kota wśród gołębi" i "Rendez-vous ze śmiercią" w przyjemnie ...

16 stycznia 2013

RECENZJA

Spotkanie w Bagdadzie, Agatha Christie

„Spotkanie w Bagdadzie" to pozycja zdecydowanie lekka, łatwa i przyjemna, i pomimo podejmowanej tematyki dotyczącej wojny i pokoju nie skłaniająca do głębszych refleksji.

09 stycznia 2013

RECENZJA

Morderstwo w Boże Narodzenie, Agatha Christie

W Boże Narodzenie najlepiej czytać klasyki. Oczywiście nie może wśród nich zabraknąć "Morderstwa w Boże Narodzenie" Agathy Christie, o czym przekonuje Gaja Grzegorzewska.

27 grudnia 2012

NOWOŚĆ

Klasyka na wakacje

Nieśmiertelne kryminały Agathy Christie.

20 lipca 2010

RECENZJA

Dziesięciu Murzynków, Agatha Christie

Jednym ze znakomitszych pomysłów na wzbudzenie dreszczy jest zderzenie strachów z jakimś artefaktem dziecięcym – Agatha Christie, w jednej ze swych najlepszych powieści, ...

30 kwietnia 2007