Kryminalne gry planszowe

Autor: Ewa Dąbrowska
Data publikacji: 16 grudnia 2013

Kryminalne gry planszowe

Jeśli jeszcze nie macie prezentów pod choinkę, być może znajdziecie w tym newsie inspirację. Chcieliśmy bowiem wspomnieć o czymś, co powinno spodobać się miłośnikom kryminałów. I, wbrew pozorom, nie chodzi o książki.

Poniżej przedstawiamy kilka wybranych gier planszowych, przeznaczonych dla osób w różnym wieku. Wszystkie łączy jedno: tematyka kryminalna.

 

Scotland Yard

Scotland Yard poszukuje Mister X-a. Czy wpadnie on w nocnym Londynie w sieć swoich prześladowców? W jaki sposób będzie próbował umknąć Mister X? Czy detektywi zdołają wpaść na jego ślad? Wspólnie - w odpowiednim czasie, na odpowiednim miejscu - mają szansę!

Jeden z graczy wciela się w rolę Mister X-a, reszta graczy to detektywi. Celem grającego Mister X-em jest wymknięcie się obławie. Uda mu się to wówczas, gdy detektywi wykorzystają wszystkie swoje bilety, a Mister X pozostanie nieodkryty. Detektywi z kolei usiłują schwytać przestępcę.

Liczba graczy:     3-6
Wiek graczy:     od 10 lat
Producent:     Ravensburger
Rok wydania:     1983


Mr. Jack (Kuba Rozpruwacz)


Rok 1888 - Londyn. Pochmurna noc spowija swoim ciemnym płaszczem mroczne uliczki dzielnicy Whitechapel. Niebezpieczny Kuba Rozpruwacz prześlizguje się po nich cicho pod osłoną gęstej mgły.

Najlepsi ówcześni śledczy ze Scotland Yardu spotkali się, aby go powstrzymać przed ostateczną ucieczką. Powoli wokół Jacka zacieśnia się pułapka, lecz on jest nadzwyczaj przebiegły - postanowił przypisać sobie tożsamość jednego ze śledczych. Czy pozostali zdołają go zdemaskować?

Liczba graczy: 2
Wiek graczy: od 9 lat
Producent: Hurrican
Rok wydania: 2006


Mystery Express

Szukając zasłużonego wypoczynku po ostatnich trudnych chwilach, zdecydowałeś się zafundować sobie kosztowną wycieczkę legendarnym Orient Expressem. Twój wypoczynek okazał się być jednak bardzo krótki... Zaledwie pociąg opuścił Paryż doszło do tragedii. Jeden z pasażerów został zamordowany!

Pociąg o jakże trafnej nowej nazwie „Mystery Express” podąża ku swemu celowi. Zamknięci wewnątrz zdenerwowani pasażerowie tworzą szereg domysłów i intryg. Twój umysł pracując na najwyższych obrotach rozważa wszystkie wskazówki, podejrzenia, hipotezy. Twoim zadaniem jest odkrycie przestępcy przed końcem podróży.

Liczba graczy: 3-5
Wiek graczy: od 12 lat
Producent: Days of Wonder
Rok wydania: 2010


Tajemnicze domostwo

"Tajemnicze domostwo" to gra kooperacyjna dla graczy, których łączy wspólny cel. Ich zadaniem jest odkryć tożsamość sprawcy zbrodni sprzed lat. Jeden z graczy wciela się w ducha, a pozostali gracze stają się śledczymi. Duch za pomocą kart, stara się naprowadzić śledczych na właściwy trop wiodący od narzędzi zbrodni, przez miejsca z nią związane i zamieszane osoby, aż do samego jej sprawcy. Całe śledztwo musi się zakończyć w ciągu siedmiu dni.

Jeśli w ciągu siedmiu tur gry, gracze poprawnie ustalą tożsamość sprawcy zbrodni, to gra zakończy się wspólnym zwycięstwem wszystkich graczy. Jeśli natomiast ostatnia tura gry dobiegnie końca, a gracze nie odkryją tożsamości sprawcy, wszyscy wspólnie przegrają.

Liczba graczy: 2-7
Wiek graczy: od 8 lat
Producent: Portal
Rok wydania: 2013


Mystery of the Abbey (Tajemnica opactwa)

Ciche opactwo Templariuszy jest niezwykłą oazą spokoju dla strudzonych podróżników. Miałeś okazję przekonać się o tym, kiedy przybyłeś tutaj wczoraj późnym wieczorem. Jednak ten spokój został przerwany dzisiejszego poranka, kiedy u podnóża klasztornego urwiska, odkryto martwe ciało brata Adelmo.

Czy znany ze swojej ostrożności brat popełnił prosty błąd, który spowodował jego śmierć? Czy ktoś pomógł mu w tym upadku? Wszystkie znaki wskazują na nieczyste zagranie... to właśnie dlatego Ciebie i Twoich towarzyszy opat poprosił o przeprowadzenie śledztwa na terenie opactwa i znalezienie odpowiedzi na pytanie: "kto zabił brata Adelmo?"

Liczba graczy: 3-6
Wiek graczy: od 8 lat
Producent: Days of Wonder
Rok wydania: 2007


Prime suspect: Tajemnice Vileburga


Witamy w Vileburgu, sennym miasteczku, którego społeczność od czasu do czasu jest szokowana brutalnym przestępstwem. Dołączyłeś do brygady dochodzeniowej, której celem jest ustalenie tożsamości sprawcy zbrodni i postawienie go przed sądem.

Twoim zadaniem jest przesłuchanie wszystkich możliwych świadków zdarzenia i zgromadzenie jak najwięcej dowodów w sprawie, tak aby móc przedstawić zarzuty głównemu podejrzanemu, odkryć motyw zbrodni i odtworzyć przebieg wydarzeń.

Liczba graczy: 2-5
Wiek graczy: od 15 lat
Producent: EVS Education
Rok wydania: 2009


Czarne historie

Czarne historie to zestaw 50 elektryzujących, okropnych, a czasami makabrycznych opowieści, które faktycznie się wydarzyły albo... mogły się wydarzyć. Tak naprawdę jest to gra, w której gracze starają się rozwikłać zagadki, które zostają im przedstawione. Ostatnimi laty czarne historie zdobywają coraz większą popularność na całym świecie. Teraz ruszają na podbój Polski!

50 czarnych historii, 31 przestępstw, 49 trupów, 11 morderstw, 12 samobójstw oraz jeden zabójczy posiłek.

Liczba graczy: 2-15
Wiek graczy: od 14 lat
Producent: G3
Rok wydania: 2010


Agenci


Wciel się w rolę tajnego agenta. Twoim zadaniem jest zdobywanie sekretnych informacji. Aby tego dokonać, będziesz musiał umiejętnie przemieszczać pionki na planszy oraz rozszyfrować, kim są inni gracze.

Na początku losujesz, którym agentem będziesz grać - nie ujawniasz tego innym graczom. W swojej turze przemieszczasz pionki, starając się pomóc swojemu agentowi i przeszkodzić przeciwnikom. Jeżeli któryś agent zakończy swój ruch w budynku z sejfem, następuje punktacja. W tym momencie powinieneś stać w budynku dającym jak najwięcej punktów.

Liczba graczy: 2-7
Wiek graczy: od 8 lat
Producent: Egmont
Rok wydania: 2013


Cluedo

Milioner, gospodarz przyjęcia, doktor Czarnecki został zamordowany! Teraz wszystko zależy od Ciebie - rozwiąż zagadkę największego skandalu ostatnich lat!

Sprawdź wszystkie szczegóły, obserwuj otoczenie, zadawaj pytania... Kto to zrobił? Gdzie? Jakim narzędziem zbrodni? Znajdź odpowiedzi na te pytania, a wygrasz grę!

Liczba graczy: 2-6
Wiek graczy: od 8 lat
Czas gry: 60 min.
Producent: Hasbro, Parker
Rok wydania: 2013


Mord im Arosa (Morderstwo w Arosie)

Noc w hotelu "Arosa". Skrzypiące deski podłogowe, trzaskające okiennice, dziwne odgłosy. Za bardzo cienkimi ścianami, żadne dźwięki nie skryją się przed podsłuchującymi uszami. Nagle strzał! Krzyk! Ktoś szybkim krokiem oddala się...

Nikt nie zauważył niczego! Lecz każdy słyszał kogoś innego... Na wszystkich piętrach są wskazówki od hotelowych gości. Czy jednak wszystkie zostaną odkryte? Jeśli nie chcesz być oskarżonym o morderstwo, powinieneś obciążyć winą innych graczy. Jedno jest pewne: przytłaczające dowody obciążą sprawcę.

Gracze wzbudzają podejrzenie: wrzucają swoje wskazówki do szybu wieży hotelowej. Jeśli gracz nadstawi uszu, będzie mógł zgadnąć, na których piętrach zatrzymały się podejrzane wskazówki. Z tą wiedzą będzie mógł oskarżyć innych graczy i zatrzeć swoje ślady.

Liczba graczy: 2-6
Wiek graczy: od 10 lat
Producent: Zoch
Rok wydania: 2010


Hattari

Jesteśmy na miejscu zbrodni. Mamy trzech podejrzanych, jedną ofiarę i kilku świadków. Musisz odkryć kto jest sprawcą po to, by go oskarżyć, ewentualnie podpuścić pozostałych graczy by oskarżyli niewinnego.

Szybka rozgrywka, tocząca się w oparciu o pomysłową i łatwą do opanowania mechanikę, wymaga logicznej analizy, pełnego skupienia i pokerowej twarzy. Gra obrazuje dochodzenie w sprawie, analizę wskazówek oraz stawianie zarzutów wykrytemu sprawcy. Zwycięzcą jest osoba, która na końcu rozgrywki posiada najmniejszą ilość żetonów oskarżeń.

Liczba graczy: 3-4
Wiek graczy: od 9 lat
Producent: Moonster Games
Rok wydania: 2011


Kingpin

Na brudnych alejkach mrocznego miasta, w cieniu kamienic i wieżowców, w światłach latarni i w strugach deszczu trwa wojna między trzema wielkimi rodzinami mafijnymi. Tu wszyscy trzymają się na muszce, samochody z piskiem opon mkną po ciemnych ulicach, a na dachach budynków czają się płatni mordercy.

Musisz stanąć na czele jednej ze stron, a wynik zależy tylko od ciebie. Czy przejmiesz kontrolę nad miastem? Czy wyeliminujesz swojego konkurenta? Cokolwiek zrobisz, pospiesz się, bo z końcem nocy miastem rządził będzie tylko jeden Kingpin.

Liczba graczy: 2
Wiek graczy: od 18 lat
Producent: Kuźnia Gier
Rok wydania: 2009


Źródło opisów: www.gryplanszowe.pl

Udostępnij